RPH MATEMATIK
EMK KI (ELEMEN MERENTAS KURIKULUM / KREATIVITI INOVASI)
MATAPELAJARAN | ISI PEMBELAJARAN | IMPAK |
Matematik Tahun 1 Arif 8.45-9.45 | Bidang : Sukatan dan Geometri Tajuk : Ruang Standard Kandungan : Murid dibimbing untuk: Mengenalpasti bentuk dua dimensi (2D) Standard Pembelajaran : Murid berupaya untuk: Menamakan bentuk segiempat sama, segiempat tepat, segitiga dan bulatan. Masa : 60 minit (2 waktu) Aktiviti Fasa Persediaan Pemerhatian : EMK KI : 1.1.1, 1.1.2 Analisis : EMK KI: 1.2.1, 1.2.2, 1.2.3,1.2.4 Contoh aktiviti : Murid mengenalpasti bentuk-bentuk yang terdapat di dalam gambar/ poster yang ditampalkan di papan putih. Fasa Imaginasi Penjanaan idea : EMK KI : 2.1.3, 2.1.4 Sintesis idea : EMK KI : 2.2.2, 2.2.6, 2.2.7 Contoh aktiviti : a. Perkukuhkan kemahiran murid dengan melakukan aktiviti kumpulan. Setiap kumpulan terdiri daripada 4 orang murid. b. Setiap kumpulan dibekalkan dengan bentuk-bentuk maujud. c. Murid akan memerhatikan bentuk-bentuk yang ada daripada pelbagai sudut pandangan. (lateral/ vertical/ horizontal) d. Murid akan melakarkan pemerhatian mereka ke dalam folio bagi setiap bentuk. Fasa Perkembangan EMK KI :3.1.1, 3.1.4, 3.2.2, 3.2.4 Murid melihat tayangan slaid. a. Murid dibahagikan kepada kumpulan mengandungi 4 orang dan dibekalkan dengan kad manila yang telah ditampal gambar seperti di papan putih. b. Murid akan menggunting gambar kepada bentuk-bentuk yang tertera. c. Setiap murid dalam kumpulan akan mengumpulkan sejenis bentuk sahaja. Fasa Tindakan EMK KI : 4.1.1, 4.1.2, 4.2.1 a. Edarkan lembaran kerja kepada setiap murid. b. Bincangkan hasil kerja murid. c. Tayangan kartun- “Jom tengok wayang!” |
0 comments:
Post a Comment